Tuesday, June 19, 2012

CIKGU

assalamualaikum....

dalam pada aku tengah sibuk mengisi E-LAPORAN untuk dihantar esok, sambil mencuri masa untuk mengisi  markah dalam Sistem Analisis Peperiksaan Sekolah (SAPS), tiba-tiba muncul persoalan dalam benak fikiran aku nie..

Siapa sebenarnya Cikgu @ Guru nie???

kat sini aku akan senaraikan beberapa tugasan Guru yang korang perlu tau...

1. Guru sebagai pendidik ... -> Seperti yang kita sedia maklum, guru merupakan medium penyampai ilmu. Mengajar, mendidik dan memastikan agar semua anak didik mendapat ilmu yang diberikan. 
 
2. Guru sebagai pemimpin ... -> tugas guru mengurus & memimpin semua anak muridnya agar mengikut alur yang ditetapkan. Guru mengawal anak didik mereka sepertimana seseorang pemimpin mengawal sesebuah negara.

3. Guru sebagai akauntan ... -> membanci dan menguruskan akaun murid yang layak menerima bantuan..
 
4. Guru sebagai doktor ... -> memastikan keadaan dan kesihatan anak didik berada dalam keadaan yang baik.. merawat pelajar jika berlaku sebarang masalah kesihatan atau kecederaan ringan..
 
5. Guru sebagai juruaudit ... -> melengkapkan data pelajar serta menyediakan laporan..
 
6. Guru sebagai juruteknik ... -> menyediakan  kelengkapan  serta memasang sendiri peralatan untuk sebarang majlis di sekolah..
 
7. Guru sebagai kaunselor ... -> memberi khidmat nasihat dan bimbingan kepada murid yang bermasalah dan yang mempunyai masalah..
 
8. Guru sebagai penglipurlara ... -> membuat jenaka & bercerita kepada pelajar ..


okeh.. ini baru beberapa..kalo korang ada lagi untuk penambahan, dialu- alukan.. nanti aku update.. >_~

jadi, ada sesapa lagi yang takpuashati dengan CIKGU nie?? meh sini aku lesinggg sekali... ekekek :P

No comments: