Monday, October 3, 2011

Oh Makcik!! ~

Assalamualaikum..


apa khabar semua?? sihat??

Semalam aku pergi umah nenek sedara aku.. dia nie adik kepada nenek sebelah abah aku.. *faham tak?*
Biasa la orang dah tua.. ade je la sakitnya.. tapi kali nie dia sakit teruk sikit.. dia penat.. dari malam kelmarin lagi tapi masa tu mak & abah aku je yang pegi..

majlis bacaan yaasin diadakan lepas solat isyak...tapi kitorang pergi awal petang tu sebab nak tolong 
masak & buat apa yg patut untuk majlis malamnya..  sepanjang malam tu aku dok kat area dapur jer.. memang x jenguk langsung kat ruang tamu sebab jemaah lelaki ramai sangat..

so,bila dah duduk kat dapur, kena la ringankan tulang yang memang sedia berat nie tolong2 siapkan hidangan.. jadi tukang susun pinggan je la aku.. dapur kecil jer.. orang pompuan yang dok kat situ ramai.. bertambah sempit jadinya.. abis pinggan tu aku susun jadi 3 lapis.. hehe.. kalo boleh aku nak buat lagi tinggi dari tu.. tapi takut lak kalo ada orang usik, tak pasal2 terbalik semua. hah!! sape nak jawab masa tu?? =P

okeh.. bila dah abes jemaah baca yaasin, dah habis makan.. masa untuk berkemas2.. kalo nak ikutkan aku nie bukan spesis peramah dengan orang yang aku tak kenal walaupon sedara sendiri.. tapi malam tu aku memang memecah tradisi la.. abes anak orang aku sakat.. siap gurau2 dengan sedara2 jauh aku..hehe.. cam tak percaya la pulak.. 

masa tetamu & jemaah nak balik, aku masih kat dapur lagi.. dok je sebelah mak aku.. siap ada mak sedara aku cakap yang aku nie ikut jer kemana mak aku pergi.. ye la.. aku nak ikut sape lagi kalo bukan mak aku kan.. dah la orang-orang kampung aku nie bukan aku kenal sangat.. setakat yang tinggal kat sebelah2 rumah nie memang la kenal.. yang jauh sikit? memang tak la~

dah jadi adat bila sampai atau nak balik jer kena bersalaman.. jadi, makcik2 yang datang tu nak balik, memang diorang akan hulurkan tangan nak bersalaman.. bila sampai part sorang makcik nie, dia salam dengan mak aku.. pastu tanya kat mak aku, "anak ke nie??".. then mak aku pon jawab, " ha'ah.."... dia datang pulak salam dengan aku.. time dah hulur tangan jer dia cakap, " senang-senang datang la rumah"... aku pon jawab, " InsyaAllah".. pastu dia cakap lagi dengan bersungguh-sungguh.. " jom la datang rumah".. aku pon terpana kejap! 'isk.. makcik nie.. nama pon aku tak tau sape.. siap ajak g umah.. rumah makcik lagi la aku tak tau katne... camne nak pergi?' *aku cakap dalam ati la*... untuk menjaga hati makcik tu, aku still jawab juga, "hah? ye la.. InsyaAllah.." sambil senyum2 sikit.. nasib baik lepas tu dia terus berlalu.. kalo dia ajak untuk kali ketiga memang aku bajet nak mintak alamat la.. ahaks...

agaknya ada tak dia berkira-kira nak jadikan aku nie menantu dia *winkwink*... hahahaha.. perasan kejap..



p/s : ada unsur-unsur perasan sikit yer dalam entry nie.. sila abaikan apa-apa yang tak patut tu..hik3.. =P

8 comments:

aanie said...

dtg follow sini..salam kenal..:)

diana said...

dia ajak pi rumah pasal dia tengok rajin sangt..mesti nak suruh tolong basuh pinggan..
elkeleekekek

jehanfrhin said...

@ diana : akak nie!!! hahaha.. baru nak perasan kejap..wakaka.. basuh pinggan eh?? mujur xtau umah katne.. hik3 =P

hyz said...

kat umah dia pinggan x basuh berlonggok2... dia tgk kamo sesuai utk tlg dia.. keh3

jehanfrhin said...

@ hyz : hahaha.. aduh.. makcik ni mcm tau2 jer sy suka basuh pinggan.. hak3 =P

aimie amalina said...

kikiki
mungkin la
cm pelik je makcik2 tu
bersiap sedialah
kikiki

Hanis Azla said...

wah.. bunyinya mcm makcik tu berkenan dgn awak.. he..he.. salam kenal yer.. thanks sudi singgah di blog akak..

zareliqa afiqa said...

makcik tu berminat nak buat menantu kot.kekeke :D