Monday, February 14, 2011

setelah kian lama menyepi....

salam alaik..
dah dinner lum semua???
hmm.. hari nie kalo kat negara barat mesti diorang tengah rancak sambut valentine..
tapi kita nie sebagai umat Islam jangan la g sambut sekali..tak elok la..lagipon esok kan maulidul rasul..
so, daripada sibuk2 nak g dating2.. beli hadiah sumer 2, baik lagi kalau korang berehat jer kat umah..
baca yassin ker... selawat ke..sebagai hadiah buat junjungan besar kita Nabi Muhammad s.a.w...
lagipon kan ke membazir jer beli2 adiah 2...seeloknyer, duit tuh simpan lam tabung.. pastu dah penuh nanti simpan lam bank.. banyak kegunaan nanti..antaranya, boleh wat beli hantaran kahwin.. bagi kat mak ayah.. bayar Ptptn..hehe.
ye lar..daripada dok berkepit 24jam, bercinta bagai nak rak, tapi tak lama lepas tu putus... rugi kan semua duit yang dah digunakan tu..
baik simpan duit 2... cukup duit terus ajak kahwin.. haa... kan bagus..
banyak keuntungan kat situ.. tu la pelaburan yang bijak.. =)
dapat pahala dirikan masjid lagi... kan3..
hehe.. tu semua pendapat aku la.. nak ikut, silakan..
kalau tak mau suda.. makcik xmarah... : p
-
-
-
berbalik pada tajuk entry aku ari nie...
hehehee... bukan main banyak aku membebel kat atas tu kan... baru nak refer balik kat tajuknyer..
meh sini aku nak story sket.. sebenarnya kat kolej aku nie dah lama xdengar kes denggi..
tup....tup...
semalam pepagi ag pegawai kesihatan dah datang ketuk pintu umah aku nie..
nak check toilet...
mujur la xde tempat2 pembiakan nyamuk kat lam toilet umah ktorang ni..
malu gak tetiba toilet kena terjah..
dah la kemain chantek ag..hek3.. malu ar..
ingatkan lepas 2 dah xde paper.. rupanya masa lepas asar diorang wat announce.. siap pasang siren ag..
ada orang nak fogging nyamuk plak.. besar-besaran betul..
kitorang konon2nyer malas ar turun.. nak stay lam umah jer..
tapi dah tengok asap kemain ag tebalnya.. so, wat keputusan nak turun..
tapi lum sempat ag kitorang turun , hujan turun dulu..
hak3.. lagi cepat dan pantas kan..
nak tak nak lepak lam umah jer ar.. tunggu sampai diorang datang kat aras ktorang..
lama jugak ar.. tapi dah sampai jer, brader 2 suruh kitorang keluar.. dai tak kasi dok lam umah.. 
takut lemas dalam asap agaknya..
tapi aku memahami sebab aku dah penah mengalaminya...
memang hampir kelemasan... dah la asap 2 beracun...
kalo tak salah aku nie yg pertama kali untuk sem nie..
sebelum nie masa aku dok kat blok lama dulu memang dah selalu..
sampai boring...hehe..
untuk makluman.. aku nie pon penah menjadi sasaran nyamuk aedes nie jugak..
sampai 2x..
yg pertama aku just g klinik panel kolej aku.. klinik swasta jer.. so diorang xambil tindakan sangat..
diorang cakap aku nie suspek denggi..
terkezut gak.. 1st time weh.. mana tak seram.. muka aku pon nampak lain..
pegi kelas pon ustaz pandang semacam jer.. masa 2 aku dalam sem 2..
tapi lepas 3-4 ari dah ok.. alhamdulillah..
yang kali ke2 kena pulak masa aku dalam semester 3..
time 2 aku memang demam teruk giler..
dah la makan x lalu.. tido pon x lena..
siyes weh... merana jiwa dan raga.. 
tapi lepas 2 aku g klinik yang sama.. diorang xcheck darah aku pon.. just tanya2.. kasi ubat..
diorang pesan, kalo esok x ok jugak datang lagi.. check darah..
esoknya aku pegi lagi.. tapi kali nie klinik kerajaan.. terus kena check darah..
keputusannya... suspek denggi..
aku tak paham betul kenapa la nyamuk nie suka dengan aku...=p
tapi lepas amek ubat, doktor 2 suruh aku pegi check lagi esoknyer..
malamnyer terus pakcik aku datang amek bawa balik umah dia...
keesokkan harinya aku g check lagi skali kat klinik.. 
klinik kesihatan jugak.. tapi klinik yang lain ar...
check darah lagi... tapi kali nie memang buat aku terkezut giler3...
doktor 2 cakap... "kita akan bawak kamu pegi hospital.. kat sana kena dok bawah pemerhatian, kalo ok boleh balik, kalo x kena dok lam wad"..
masa 2 aku rasa macam tak berpijak dibumi yg nyata..(cheewah ayat..:p)
kalo setakat suruh g spital aku tak kesah.. tapi diorang nak bawak aku naik ambulans..
fuhhh... 1st time aku naik ambulans..
macam2 rasa ada.. takut, sayu, sedih, seronok..
ah... xtergambar la.. dah la sorang2 je masa 2..
huhuhu.. tatooot..
tapi laju betul.. kejap jer dah sampai spital..dok sana aku dibawa ke bilik emergency.. lama betul aku dok situ sampai diorang bawa aku masuk wad.. aku engat lagi.. wad 7B..hehe..
katil num 1.. tapi lepas 2 tukar ke katil num 18..
doktor cakap aku kena letak depan kaunter.. senang diorang tengok2an..
macam teruk je kan.. memang teruk pon.. semua doktor2 tumpu kat aku jer..
4 ari ar lepak kat spital... jangan tanya ar perasaannyer.. tobat aku xmo dok spital dah..
bosan giler3.. sepanjang aku kat sana, aku tak engat la bape puluh botol air yang diorang masukkn..
banyak betul.. tak kira ag bape kali amek darah.. sampai aku dah xrasa pape ag tengok jarum 2... aku kena x-ray dalam 2-3 kali jugak.. aku  bape ingat..
dah 2 katil aku siap ada simbol ag.. bila aku tanya pe maksudnya.. denggi berdarah..
tu yg dorang bgtau.. masa 2 memang organ dalaman aku pon da masalah.. tapi doktor 2 xmo kasitau aku..
dia cakap ngan pakcik aku jer.. pakcik aku bgtau mak aku jer.. tak puas ati gak.. nak tau sebenarnya..
tapi xpe la.. aku xkesah dah..hehe... 
2 la sedikit sebanyak kisah aku yg menjadi mangsa denggi nie.. :)
mungkin 2 kali terakhir..

No comments: