Tuesday, August 2, 2011

02 Ramadhan 1432 H

Assalamualaikum & Salam Ramadhan..

Macam mana pengalaman puasa korang2?? okey ??

sedar tak sedar dah 2 hari kita umat islam nie menjalani ibadah puasa kan...

Alhamdulillah... walaupon cuaca agak panas, namun semuanya masih mampu menjalankan ibadah dengan baik... sila tepuk tangan untuk diri sendiri yer..tahniah untuk semua~

so, hari nie aku pegi bazar jer beli juadah untuk berbuka.. memang budget beli ala kadar jer la.. pegi pulak ngan my little brothers (x dapat snap pic bazaar kat sini coz sesak youuu!!!).. tau-tau masa nak berbuka, air 3 jenis.. aku dah beli soya.. beli pulak air tebu.. (air wajib nih).. pstu bancuh pulak air sirap.. hahah.. terkejut abang aku.. bape jenis air daa kita nak minum.. hehe.. tapi aku tak kisah.. aku sukaaa minum air... tak makan pon takper... janji ada air... =P

then kuih muih pulak.. semalam aku buat kuih cara.. mak aku lak goreng cempedak.. tapi ari nie.. dah alang2 ke bazaar.. beli karipap.. seri muka.. murtabak..  sekali... masa balik jer mak aku buat pisang goreng pulak... hamek kauuu... dah macam pesta makanan dah rasa... hahaha....

tapi sepanjang puasa ni.. yang x ley blaa nie adik aku yang bongsu ar.. nak kata kecik lagi... umur dah 15 tahun.. tapi... macam budak umo 5 tahun baru nak belajar puasa... 

semalam dia tanya aku.. " kak yan.. hang tak lapaq ka??"
aku jawab.." tak pon.. tu la.. masa orang ajak puasa sunat, tak nak.. hahaha"...

hari nie lain pulak.. bau petrol jer dia boleh cakap.. "bau petrol nie buat aku lapaq la".. 
hadoiiii.... 
teruk betoii dah... sabaq ja la.. hehe..

adik aku nie bukan apa.. dalam ramai-ramai adik beradik aku.. dia manja dengan aku & adik aku yg 2nd last jer... sebelum nie aku selalu puasa kat kolej.. asrama.. tapi tahun nie dari awal Ramadhan aku puasa kat umah.. sebelum nie takde orang dia nak mengadu.. 
kali nie.. bukan main lagi la nak tunjuk manja dia... hehe


p/s:  hope hari-hari yang akan mendatang nie akan lebih baik.. ^_~

1 comment:

Shakirah said...

aku da dgar org kg kata air tebu air yg bole wat kita dahaga cepat pada siang hari...huhu..hehehe...petrol dh bertukar jd ayam goreng kot...