Saturday, May 7, 2011

Kisah dan teladan..

assalammualaikum...
mesti korang2 semua pernah dengar kan tentang kisah sang kancil dan buaya.. sang kancil dengan monyet.. sang kancil dengan kerbau dan buaya.. dulu masa aku kecik2 selalu ditayangkan kat RTM...

Hikayat sang kancil... iaitu kisah dan teladan..
dialog yang paling aku xbleh lupa, kalo dlm sang kancil dan buaya,
"satu dua tiga lekuk.. jantan betina aku ketuk"
"tolong..tolong.. dah 4 ari aku x makan.." , "jangan monyet..jangan.."
bagi sape yang penah tengok citer 2 mesti ingat kan dialog 2.. hehe.. pendapat aku, lagi baik kalau citer macam 2 diteruskan tayangannya pada zaman sekarang.. bukan sekadar hiburan semata-mata, namun penuh dengan nasihat dan tauladan kepada generasi kanak-kanak zaman sekarang... macam yang kita tau, kanak-kanak zaman sekarang lebih advance dari zaman kita dulu, zaman sekarang semua hidup dalam dunia teknologi.. bukan semua kanak-kanak dapat dipantau.. so, lebih baik banyakkan tayangan berunsurkan nasihat dan teladan berbanding menayangkan cerita-cerita tahyul yang membina perasaan takut pada kanak-kanak.. so, kurangkanlah citer2 mengarut yer.. kepada Lembaga Filem Negara Malaysia, kalo boleh banyakkan yer cerita2 yang penuh dengan nasihat macam  nie..

p/s: aku tengah tengok citer2 nie masa entry nie ditulis =)

No comments: